Minder uit het veld geslagen door 'los te laten''.

In mijn lessen komen er veel vragen naar me toe over uiteenlopende onderwerpen. De een is praktischer te beantwoorden dan de ander. Hoe ademwerk bijvoorbeeld kan helpen bij astma? Of hoe het kan dat het doen van yoga het piekeren vermindert? Maar over de vraag hoe yoga en ademwerk kan helpen bij het 'minder uit het veld geslagen worden' moest ik zoeken naar woorden. Ik weet hoe het werkt omdat ik het zelf ervaar dat het gebeurt. Maar hoe vertaal ik het in woorden?Wat er gebeurt als je uit het veld geslagen wordt of dat je merkt dat iets je raakt speelt zich af op het emotionele vlak. Een collega zegt iets tegen je of zegt iets over je werk en je merkt dat je onzeker wordt of je voelt dat je geïrriteerd wordt. In je hoofd weet je dat dat niet hoeft maar toch gebeurt het. Je wordt getriggerd diep van binnen. En omdat we in een reactieve maatschappij leven waar verwacht wordt dat je reageert kan het zijn dat je vindt dat je moet reageren. Dat kan er dan weer wat agressiever uitkomen dan je eigenlijk wilt. Of dat je dichtklapt en niets zegt.Soms merk je zelf al dat je heftiger reageert dan in de situatie eigenlijk nodig zou zijn. Maar toch gebeurt het. Je staat er bij en je kijkt er naar.Hoe komt dit nou?Laten we er in dit geval eens vanuit gaan dat het lichaam uit drie lichamen bestaat: het fysieke-, mentale- en emotionele lichaam.

Lees meer »

Hoe krijg je weer energie?

Ja ja, ik weet het, ik heb lang niets van mij laten horen! Ook bij mij zag ik dat er iets veranderde en toevallig zag ik een nieuw programma van Mathijs van Nieuwkerk waarbij Herman van Veen een paar mooie dingen vertelde over mijn gemoedstoestand in een ander licht zette.Ik merkte dat ik minder kon geven en langzaam mijn focus en enthousiasme verloor. Terwijl ik echt hou van wat ik doe: lesgeven in yoga, ademtechnieken en meditatie.Herman van Veen vertelde dat hij van 200 voorstellingen per jaar naar nul voorstellingen per jaarging. En dat hij ook wat inzakte, de scherpte en het enthousiasme verloor.Hij besloot elke week 1 keer de hele voorstelling met alle muzikanten helemaal te spelen. Op die manier hield hij zijn hoofd en het lichaam in actie en beweging. Spieren en de hersenen hebben een goed geheugen en houden elkaar gezond. Het was niet alleen om zijn voorstelling niet te vergeten. Het was ook om het 'vuurtje' aan te houden. Het was een fysiologisch proces.

Lees meer »

De Kracht van Eenvoud door Pawanmuktanasana

De pawanmuktasana seris is een van de belangrijkste groepen praktijken die een zeer diepgaand effect hebben op het menselijk lichaam en geest en is daarom een ​​zeer nuttig hulpmiddel voor het yoga-beheer van verschillende aandoeningen en het in stand houden van de gezondheid.

Lees meer »

Tussen de in- en uitademing ligt de stilte, de transformatie

Wanneer je in een crisis zit, teveel in de zorgen of de angst, dan is je aandacht richten op de adembeweging een hele goede manier om het hoofd tot rust te brengen.  Daarbij zeg ik al vaker: we 'halen' geen adem. De adem is er altijd al! Via de atmosferische druk wordt er door ons heen geademd. (En door yogahoudingen te doen maak je o.a. ook de ademspieren soepel, waardoor de adem ook goed door het lichaam kan gaan). Ademen is een van de belangrijkste dingen die het lichaam overeind houdt. Zowel door de zuurstof maar ook door de energie (prana is energie die binnenkomt, en apana is energie die je loslaat.).

Lees meer »

Klassieke yoga als allround therapie

Daar ben ik weer hoor met ongevraagd mijn enthousiasme delen over klassieke yoga. Maar waarom ben ik zo’n fan van klassieke yoga, ademtechnieken en meditatie? En waarom vind ik dat dit eigenlijk een vast onderdeel zou moeten zijn op scholen? Omdat ’t het hoofd en het lichaam, het denken en het voelen weer met elkaar verbindt. En dat zijn de meesten een beetje kwijtgeraakt.Wat ik terugzie in de praktijk en waar ik zelf ook een goed voorbeeld van ben (geweest) is dat ik teveel in mijn hoofd zat. Dat ik het gevoel zoveel mogelijk had uitgeschakeld, omdat ik niet wist hoe ik daar mee om moest gaan. Door ervaringen uit het verleden was dat voor mij gemakkelijker om te onderdrukken. En dat gaat voor een lange tijd heel goed, totdat ze je gaan tegenwerken. Logisch! Want als kind is het heel handig dat je dit soort survival technieken tot je beschikking hebt. Sommige ervaringen kunnen zo heftig zijn dat je ze onmogelijk als kind op dat moment kun verwerken. Maar het kunnen ook ogenschijnlijk kleine ervaringen zijn die toch doorsijpelen in het handelen van nu. Ze worden geparkeerd tot een later moment waarop je beter toegerust bent om ze te verwerken. Maar dat moment komt niet en we kijken er niet meer naar om. De ervaring uit het verleden blijkt echter nog steeds ons handelen van dit moment te bepalen.En waar merk je dit aan in de praktijk?Het kan zijn dat je:

Lees meer »

De Kunst van het Niets Doen

Ik ben eigenlijk van jongs af aan, om de een of andere reden, altijd gefascineerd geweest in menselijk gedrag. Waarom veranderen mensen niet zodra ze weten waar een probleem vandaag komt. Waarom is het zo moeilijk om gedrag te veranderen? Ik heb het bij mezelf ervaren. Ik wist wat de oorzaak was van een gedragspatroon die ik had (en liever vanaf was), maar toch op het moment dat ik door iets specifieks getriggerd was vergat ik het 'weten van de oorzaak' en zat ik zo weer in mijn bekende reactie.

Lees meer »

Verjongen door 'niets' doen.

De afgelopen jaren ben ik mezelf gaan verdiepen in hoe het lichaam werkt. Vooral in relatie met het denken, het hoofd. Ik vind het ongelooflijk fascinerend hoe ze elkaar beinvloeden. Vooral het gegeven eens 'niets' te doen. We zijn altijd geneigd om een verandering in gang te zetten door nog meer te doen. Maar wanneer je bijvoorbeeld van een burn-out of ziekte wilt herstellen is 'niets' doen veel krachtiger. Maar dat zit niet in ons systeem.

Lees meer »