De Kunst van het Niets Doen

Gepubliceerd op 24 december 2019 om 07:59

Ik ben eigenlijk van jongs af aan, om de een of andere reden, altijd gefascineerd geweest in menselijk gedrag. Waarom veranderen mensen niet zodra ze weten waar een probleem vandaag komt. Waarom is het zo moeilijk om gedrag te veranderen? Ik heb het bij mezelf ervaren. Ik wist wat de oorzaak was van een gedragspatroon die ik had (en liever vanaf was), maar toch op het moment dat ik door iets specifieks getriggerd was vergat ik het 'weten van de oorzaak' en zat ik zo weer in mijn bekende reactie.

Zodirect staan de 'goede voornemens' weer op de stoep die we drie weken daarna alweer vergeten zijn of niet hebben kunnen volhouden. Een enkeling weet het op enorme wilskracht 'vol te houden'. 

Verschillende therapieën werken met en op dit probleem van gedragspatronen.  Psychoanalyse en zijn vele vertakkingen hierin zijn gebaseerd op de veronderstelling dat zodra de patiënt weet wat de oorzaak van zijn probleem is, de patiënt zal begrijpen waarom ze zo zijn en zijn of haar gedrag meteen veranderen. Dit worden inzichten genoemd die in Gedragstherapie worden toegepast. Gedragstherapie en de afgeleiden ervan gaan ervan uit dat het veranderen van gedragspatronen door het kennen en weten van de oorzaak zal leiden tot verlichting van onaangepast gedrag.

 Deze en de meeste andere psychotherapeutische technieken negeren of geven schoorvoetend  erkenning aan het belang van fysiologische processen die in het individu plaatsvinden.

Emoties werken namelijk op het hormoonsysteem en op het onderbewuste. Waar men met het hoofd en door erover te praten niet altijd bij kan. Zo'n 80% van je handelen en gedrag komt voort uit je onderbewuste.

De Yoga Nidra zich rechtstreeks op en verandert gewoonte fysiologische reactieve patronen. Dit resulteert in daadwerkelijke verandering, helende groei en vrijheid zonder de noodzaak om het verhaal in te gaan.

Een studie via de afdeling psychologie van de Universiteit van Stockholm, Zweden, onderzocht de werkzaamheid van Toegepaste Ontspanning en Cognitieve Therapie bij de behandeling van gegeneraliseerde angststoornis. Zesendertig poliklinische patiënten werden gerandomiseerd en individueel behandeld voor 12 wekelijkse sessies. De resultaten toonden aan dat beide behandelingen grote verbeteringen opleverden. Direct na de studie was de vermindering van angstsymptomen 53% voor toegepaste ontspanning, maar cognitieve therapie komt nog steeds op 62% effectiviteit, direct na de behandeling. De meest interessante bevinding was echter bij de follow-up 8 weken later, waar een heel ander beeld naar voren kwam. De effectiviteit van toegepaste ontspanning nam in de loop van de tijd toe, terwijl de effectiviteit van cognitieve therapie afnam! De effectiviteit van toegepaste ontspanning steeg tot 67% terwijl cognitieve therapie was gedaald tot 56% effectiviteit. Dit houdt in dat op ontspanning gebaseerde behandelingen zoals Yoga Nidra-meditatie op de lange termijn effectiever kunnen zijn dan psychotherapie. Op zijn minst kunnen ze een krachtige aanvulling zijn op traditionele therapieën en kunnen ze de achteruitgang in effectiviteit in de loop van de tijd tegengaan die soms wordt waargenomen bij traditionele behandelingen.


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.