De Kracht van Eenvoud door Pawanmuktanasana

Gepubliceerd op 28 oktober 2020 om 09:17

De pawanmuktasana seris is een van de belangrijkste groepen praktijken die een zeer diepgaand effect hebben op het menselijk lichaam en geest en is daarom een ​​zeer nuttig hulpmiddel voor het yoga-beheer van verschillende aandoeningen en het in stand houden van de gezondheid.

Het is een van de bijzondere bijdragen van de leringen van Swami Satyananda Saraswati. Het is essentieel om een ​​stevige basis te leggen voor de perfectie van yoga asana's.

 

Pawanmuktasana is waardevol voor het begrijpen van de betekenis van asana door bewust te worden van de bewegingen van het lichaam en de subtiele effecten die ze hebben op de verschillende niveaus van zijn. Het is erg nuttig als voorbereidende oefening, omdat het alle belangrijke gewrichten opent en de lichaamsfuncties ontspant. De serie kan door iedereen worden beoefend: beginner of gevorderd, jong of ouder. Het mag nooit worden genegeerd en terloops worden behandeld, alleen omdat de oefeningen eenvoudig, zachtaardig en comfortabel zijn.

In het Sanskriet worden deze oefeningen sukshma vyayama genoemd, wat 'subtiele oefening' betekent. het woord pawan betekent 'wind' of 'prana'; mukta betekent 'loslaten' en asana betekent 'pose'. Daarom betekent pawanmuktasana een groep asana's die blokkades opheffen die de vrije stroom van energie in lichaam en geest verhinderen.

 

Soms door slechte houdingen, gestoorde lichaamsfuncties, psychologische of emotionele problemen of een onevenwichtige levensstijl raakt de energie geblokkeerd. Dit resulteert in eerste instantie in stijfheid, spierspanning, gebrek aan goede doorbloeding en kleine functionele defecten. Als deze blokkades echter chronisch worden, kan een ledemaat, gewricht of fysiek orgaan defect raken, falen of ziek worden. Regelmatige beoefening van pawanmuktasana verwijdert energieblokkades uit het lichaam en voorkomt de vorming van nieuwe. Op deze manier bevordert het de totale gezondheid en reguleert en stabiliseert het de energiestroom door het lichaam.

 

MIND-BODY-ASPECT

De meeste moderne ziekten zijn psychosomatisch van aard. Medicamenteuze behandeling van deze aandoeningen is slechts symptomatisch en raakt de wortels van de ziekte niet. Als deze asana's correct worden uitgevoerd, in een niet-competitieve en ontspannen sfeer, ontspannen ze niet alleen de spieren van het lichaam, maar deze ontspannende impulsen gaan ook terug naar de hersenen en ontspannen de geest. Door de ademhalingssynchronisatie en het bewustzijn te integreren, wordt het oplettende vermogen van de geest actief gemaakt en mag het niet afdwalen in spanning en stress. De aard van deze asana's is dus meer mentaal dan fysiek. Als asana's correct worden uitgevoerd, ontspannen ze de geest, stemmen ze de autonome zenuwen, hormonale functies en de activiteiten van interne organen af. Rechtshandige mensen zullen over het algemeen merken dat deze asana's gemakkelijk te leren zijn met de rechterkant voorop. Ze moeten dan met de linkerkant worden uitgevoerd om de effecten van gewoontegedragspatronen te compenseren.

 

DRIE GROEPEN

Pawanmuktasana is verdeeld in drie verschillende groepen asana's: de anti-reumatische groep, de spijsvertering / buikgroep en de shakti bandha-groep om energieblokkades vrij te geven. Alle drie de groepen vullen elkaar aan en stimuleren een vrije doorstroming van energie door het lichaam. Beoefenaars wordt geadviseerd om elke groep te perfectioneren voordat ze aan de belangrijkste asana's deelnemen. Dagelijkse beoefening van pawanmuktasana delen 1, 2 en 3 gedurende een periode van maanden bewerkstelligt een diepe ontspanning en versterking van de gehele psycho-fysiolociale structuur die nodig is voor het beoefenen van geavanceerde technieken.

 

Ook deze houdingen worden weer zo mooi samengevat in deze twee woorden: Krachtige Eenvoud


«