Minder uit het veld geslagen door 'los te laten''.

Gepubliceerd op 7 november 2021 om 16:08

In mijn lessen komen er veel vragen naar me toe over uiteenlopende onderwerpen. De een is praktischer te beantwoorden dan de ander. Hoe ademwerk bijvoorbeeld kan helpen bij astma? Of hoe het kan dat het doen van yoga het piekeren vermindert? Maar over de vraag hoe yoga en ademwerk kan helpen bij het 'minder uit het veld geslagen worden' moest ik zoeken naar woorden. Ik weet hoe het werkt omdat ik het zelf ervaar dat het gebeurt. Maar hoe vertaal ik het in woorden?

Wat er gebeurt als je uit het veld geslagen wordt of dat je merkt dat iets je raakt speelt zich af op het emotionele vlak. Een collega zegt iets tegen je of zegt iets over je werk en je merkt dat je onzeker wordt of je voelt dat je geïrriteerd wordt. In je hoofd weet je dat dat niet hoeft maar toch gebeurt het. Je wordt getriggerd diep van binnen. En omdat we in een reactieve maatschappij leven waar verwacht wordt dat je reageert kan het zijn dat je vindt dat je moet reageren. Dat kan er dan weer wat agressiever uitkomen dan je eigenlijk wilt. Of dat je dichtklapt en niets zegt.

Soms merk je zelf al dat je heftiger reageert dan in de situatie eigenlijk nodig zou zijn. Maar toch gebeurt het. Je staat er bij en je kijkt er naar.

Hoe komt dit nou?

Laten we er in dit geval eens vanuit gaan dat het lichaam uit drie lichamen bestaat: het fysieke-, mentale- en emotionele lichaam.

  • In het mentale lichaam vinden de denkprocessen plaats en het analyseren en onderzoeken.
  • In het fysieke lichaam vinden de handelingen plaats zoals onder andere bewegen, ademen en ontspannen.
  • In het emotionele lichaam liggen de ervaringen uit het verleden opgeslagen met de emoties die gelinkt zijn aan de ervaringen.

Sommige ervaringen hebben geen lading en andere emoties zijn wel beladen. Sommige ervaringen kunnen zo'n emotie oproepen dat het zich uit in fysieke klachten. Wanneer de ervaringen niet goed verwerkt worden door het systeem kan het elke keer getriggerd worden door een ervaring in het heden. En kan het zijn dat je uit het veld geslagen wordt door iets wat, als je er rationeel naar kijkt, eigenlijk niet zo erg was. 

Maar hoe kom je hier van los? Of hoe blijf je dichter bij jezelf waardoor je minder snel van slag bent.

Dat kan alleen het lichaam doen. Erover praten geeft inzicht maar geen verandering op onderbewust niveau.

Er zijn drie stappen om de weg vrij te maken waardoor je vertrouwen gaat ontwikkelen in je eigen reacties en dichter bij jezelf blijft.

  1. Gronden,
  2. Stel jezelf mentaal open, en
  3. Meditatie.

Gronden
Wist je dat emotie staat voor 'energy in motion'.  Oftewel: energie in beweging. Alles bestaat uit energie. Energie die vitaliteit geeft als het goed stroomt. Maar fysieke en mentale klachten kan geven wanneer het geblokkeerd is. Net als de atmosfeer ontlaadt door onweer, mag het lichaam af en toe ook ontladen om ervoor te zorgen dat het systeem in balans is. Een van de snelste manier om te gronden is het werken met de adembeweging. In een stressvolle situatie wordt je adem vaak sneller. Maar ook wanneer je piekert of zelfs als je met armen en benen over elkaar zit. Door bewust de adembeweging langer te maken en de voeten goed op de grond te zetten, help je het lichaam al te ontladen van over-energie. Wanneer je je aandacht richt op de adembeweging en hem bewust langzamer gaat maken kalmeer je al. Tegelijkertijd zorgt het ervoor dat je contact maakt met je lichaam en wordt je aandacht afgeleid van de gedachten, overtuigingen en verwachtingen die door je heen gaan. 
De adem laat je door de neus in- en uitgaan en je ademt vanuit je buik.

Gronden is de eerste voorwaarde voor het lichaam om te kunnen ontladen.

 

Stel jezelf mentaal open

Wat betekent dat nou weer? Dat komt eigenlijk neer op het verschil tussen yoga doen en yoga ervaren. Het betekent met een open blik naar de dingen in- en om je heen kijken. Maar ook met een open blik te kijken naar de emoties die bij je naar boven komen. Zonder oordeel of wens om het te onderdrukken. Niet op zoek naar wat je denkt dat je 'hoort' te voelen. Op het moment dat je leert te observeren onthecht je jezelf van de emotie. Wat je daarmee doet is dat je deze energie naar boven laat komen om  te verwerken en te integreren. Op die manier zullen die oude ervaringen met hun emoties steeds minder invloed hebben op de ervaringen in het heden. En blijf je dichter bij jezelf.

 

Meditatie

Is de manier om uiteindelijk, in combinatie met het gronden en de mentale openheid, dichter bij jezelf te komen. Om in je eigen energie te staan. Kalm te blijven, zelfs wanneer het om je heen onrustig of stressvol is. In meditatie leer je om gewaar te zijn. Leer je de gedachten en emoties die er naar boven komen waar te nemen zonder oordeel waardoor ze ook weer voorbij gaan. Het is accepteren dat er iets is, ook de minder comfortabele ervaringen.

Dit proces kan trouwens wel wat tijd nodig hebben. Maar wanneer je begint te ervaren dat je op die manier ook in minder comfortabele situaties de rust kunt bewaren is het een machtig middel.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.