Yoga Nidra, De Kunst van het Niets-Doen

''Yoga Nidra is voor mij een uitkomst, betreft voor het slapen gaan. In ons dagelijks leven doen we veel, en om lichaam en mind goed tot rust te brengen, heb ik ineens weer de tijd. Tijd is natuurlijk zeer relatief en dat besef ik telkens na 30 min Yoga Nidra. Het mag gewoon, jezelf dit cadeau te geven. Matt

Herken je het dat je het te druk hebt en eigenlijk gewoon eens goed wilt slapen. Maar door de drukte lukt het niet eens om goed te slapen. En zo zit je in een vicieuze cirkel. Ook merk je dat je soms tegen hetzelfde belemmerende gedrag van jezelf aanloopt terwijl je niet eens weet wat dat precies is. Je weet al helemaal niet hoe je het om kunt buigen zodat het je niet meer tegenhoudt in het dagelijks leven. Vaak willen we een verandering in gang zetten door NOG meer te doen. Maar hoe zou het zijn als je juist eens minder gaat doen. Geen actie! Niets doen! En het lichaam eens de ruimte geven om uit zichzelf te herstellen. 

Door de Yoga Nidra toe te passen in jouw leven kun je met deze vorm zo'n vier uur slaap inhalen. Yoga Nidra betekent Droomloze slaap en stelt het lichaam om vanuit die volledige ont-spanning uit zichzelf te herstellen.  Om op die manier het zelf-herstellend vermogen van het lichaam te activeren.

"Er zijn verschillende methodes om persoonlijke veranderingen en groei aan te gaan. Psychotherapie en Gedragstherapie zijn daar een paar van. Psychoanalyse en zijn vele vertakkingen zijn gebaseerd op de veronderstelling dat zodra de patient weet wat de oorzaak van zijn probleem is, de patiënt zal begrijpen waarom ze zo zijn en zijn of haar gedrag meteen veranderen. Dit worden inzichten genoemd die in Gedragstherapie worden toegepast. Gedragstherapie en de afgeleiden ervan gaan ervan uit dat het veranderen van gedragspatronen door het kennen en weten van de oorzaak zal leiden tot verlichting en daardoor een beter gevoel. 

Maar hoe kan het dan dat veel mensen wanneer ze weten waar het probleem zit ze er toch niet naar blijken te kunnen handelen. Onbewust is er iets dat ervoor zorgt dat je tegen dezelfde dingen blijft aanlopen. De overtuigingen die eraan ten grondslag liggen beïnvloeden zelfs de fysiologische processen in het lichaam en dat maakt duurzaam veranderen lastig.

Yoga Nidra richt zich rechtstreeks op het onderbewuste, daar waar de diepgewortelde overtuigingen verblijven. en verandert fysiologische reactieve patronen. Hierdoor ontwikkelt zich daadwerkelijke verandering, Helende groei en vrijheid zonder de noodzaak om erover te praten".

 

Yoga Nidra - De Kunst van het Niets-Doen 

Yoga Nidra is een van de minst bekende en meest ondergewaardeerde onderdelen van yoga, maar de potentie is enorm. In onze moderne samenleving zijn velen van ons gewend om meer te doen om meer te krijgen. Zelfs als we willen ontspannen, vragen we: hoe doe ik dat? Ontspanning gebeurt niet door meer te doen, maar toch doen de meesten van ons dit. Yoga Nidra gaat niet over meer doen, het gaat over minder doen. Het gaat over het loslaten van het worstelen en streven om ergens te komen. Het is de kunst om niets te doen om precies te komen waar je wilt zijn. 

Het is als drijven. Drijven is niet iets wat je doet, het is iets dat gebeurt in afwezigheid van doen. Het is een ervaring van gedragen worden ... maar het kan alleen gebeuren als je stopt met worstelen om jezelf rechtop te houden. Stop met doen en het drijven gebeurt. Stop met moeite en slaap gebeurt. Wanneer je alles loslaat. Alles wordt gedaan. Dit concept is zo vreemd voor de westerse geest dat we het nauwelijks kunnen doorgronden. 

EFFECTEN VAN YOGA NIDRA

Leren omgaan en verwerken van stress

In balans brengen van hormonen (beginnend bij het stresshormoon: cortisol)

Versterken van je immuunsysteem/weerstand

Het verwerken en loslaten van oude gewoontes, ervaringen en/ verslaving

Sneller herstel na ziekte

Slaap inhalen: werkt ontspannend en activerend tegelijkertijd