De Kunst van het Niets-Doen

We zijn altijd geneigd om actie te ondernemen om iets op te lossen. We hebben fysieke pijn en daarvoor gaan we naar een fysiotherapeut. Onze relatie loopt niet lekker en gaan daarom in relatietherapie. We willen beter presteren en lezen elk zelfhulp boek of boeken over ondernemen om productiever te kunnen werken. Met meer overtuigingskracht. We willen ons fitter voelen en besluiten elke week flink te gaan trainen. 

Maar wat als er nu een ding gedaan hoeft te worden om verbetering te brengen op allerlei vlakken? Zou dat niet geweldig zijn? Dat je daarmee het lichaam de ruimte geeft om uit zichzelf te herstellen (of in ieder geval te verbeteren). Dat je relaties energie geven in plaats van kosten. Dat je productiever wordt zonder je zelf te overschreeuwen. Wat moet je daar voor doen?

Leren ontspannen, op diep onderbewust niveau. De kunst van het Niets-Doen.


''Deze vorm van meditatie is voor mij een uitkomst, betreft voor het slapen gaan. In ons dagelijks leven doen we veel, en om lichaam en mind goed tot rust te brengen, heb ik ineens weer de tijd. Tijd is natuurlijk zeer relatief en dat besef ik telkens na 30 min systemische meditatie. Het mag gewoon, jezelf dit cadeau te geven. Matt


Hoe kan dat dan zo krachtig zijn? Om grote resultaten te behalen moeten we er toch heel veel voor doen? In dit geval niet. Door deze vorm van meditatie toe te passen heb ik gezien dat blessures verminderden of verdwenen bij mijn cursisten. Er waren zelfs cursisten die na jarenlang darmproblemen gehad te hebben hun darmen opeens positief voelde werken. Doordat je eigenlijk je hoofd even uitzet met al zijn ideeën over hoe dingen opgelost horen te worden stel je het lichaam in staat om dat zelf te doen. Het laat diepgewortelde blokkades op emotioneel vlak los, zonder er over te hoeven praten.

Eigenlijk weet alleen het lichaam welke processen het in gang moet zetten om in balans te zijn en dus vitaal.

De Kunst van het Niets-Doen 

Deze systemische meditatie is een van de minst bekende en meest ondergewaardeerde onderdelen van yoga, maar de potentie is enorm. In onze moderne samenleving zijn velen van ons gewend om meer te doen om meer te krijgen. Zelfs als we willen ontspannen, vragen we: hoe doe ik dat?

Ontspanning gebeurt niet door meer te doen, maar toch doen de meesten van ons dit. Meditatie gaat niet over meer doen, het gaat over minder doen. Het gaat over het loslaten van het worstelen en streven om ergens te komen. Het is de kunst om niets te doen om precies te komen waar je wilt zijn. 

Het is als drijven. Drijven is niet iets wat je doet, het is iets dat gebeurt in afwezigheid van doen. Het is een ervaring van gedragen worden ... maar het kan alleen gebeuren als je stopt met worstelen om jezelf rechtop te houden. Stop met doen en het drijven gebeurt. Stop met moeite en slaap gebeurt. Wanneer je alles loslaat. Alles wordt gedaan. Dit concept is zo vreemd voor de westerse geest dat we het nauwelijks kunnen doorgronden. 

EFFECTEN VAN SYSTEMISCHE MEDITATIE

  • Leren omgaan en verwerken van stress
  • In balans brengen van hormonen (beginnend bij het stresshormoon: cortisol)
  • Versterken van je immuunsysteem/weerstand
  • Het verwerken en loslaten van oude gewoontes, ervaringen en/ verslaving
  • Sneller herstel na ziekte
  • Slaap inhalen: werkt ontspannend en activerend tegelijkertijd (Jetlag, nachtdiensten)

 

HOUDINGEN - ADEMTECHNIEKEN - MEDITATIE