Systemische Meditatie I Yoga Nidra

De Kunst van het Niets-Doen 

Deze systemische meditatie is een van de minst bekende en meest ondergewaardeerde onderdelen van yoga, maar de potentie is enorm. In onze moderne samenleving zijn velen van ons gewend om meer te doen om meer te krijgen. Zelfs als we willen ontspannen, vragen we: hoe doe ik dat?

 

Ontspanning gebeurt niet door meer te doen, maar toch doen de meesten van ons dit. Meditatie gaat niet over meer doen, het gaat over minder doen. Het gaat over het loslaten van het worstelen en streven om ergens te komen. Het is de kunst om niets te doen om precies te komen waar je wilt zijn. 

 

Het is als drijven. Drijven is niet iets wat je doet, het is iets dat gebeurt in afwezigheid van doen. Het is een ervaring van gedragen worden ... maar het kan alleen gebeuren als je stopt met worstelen om jezelf rechtop te houden. Stop met doen en het drijven gebeurt. Stop met moeite en slaap gebeurt. Wanneer je alles loslaat. Alles wordt gedaan. Dit concept is zo vreemd voor de westerse geest dat we het nauwelijks kunnen doorgronden. 


''Deze vorm van meditatie is voor mij een uitkomst, betreft voor het slapen gaan. In ons dagelijks leven doen we veel, en om lichaam en mind goed tot rust te brengen, heb ik ineens weer de tijd. Tijd is natuurlijk zeer relatief en dat besef ik telkens na 30 min systemische meditatie. Het mag gewoon, jezelf dit cadeau te geven. Matt


EFFECTEN VAN SYSTEMISCHE MEDITATIE

  • Leren omgaan en verwerken van stress
  • In balans brengen van hormonen (beginnend bij het stresshormoon: cortisol)
  • Versterken van je immuunsysteem/weerstand
  • Het verwerken en loslaten van oude gewoontes, ervaringen en/ verslaving
  • Sneller herstel na ziekte
  • Slaap inhalen: werkt ontspannend en activerend tegelijkertijd

 

HOUDINGEN - ADEMTECHNIEKEN - MEDITATIE